Επίσκεψη της Α΄Γυμνασίου στο μουσείο Ακρόπολης.

Επίσκεψη των μαθητών και μαθητριών μας της Α΄Γυμνασίου στο μουσείο Ακρόπολης.

«Ένδυμα ψυχής», απ’ την ψυχή στην ύλη.
___________
«Εμβαθύναμε στην ψυχή· εγώ μπήκα βαθιά μέσα στην ψυχή με τα βλέμματα, κι ο Anatoli προσπάθησε να βγάλει προς τα έξω την ύλη, να το κάνει τρισδιάστατο, οπότε έχουμε μια ενδιαφέρουσα διαδρομή: Απ’ την ψυχή στην ύλη».
Βαγγέλης Κύρης
________
«Τέσσερα διαφορετικά στοιχεία και σχήματα, παλιά και νέα, ωσμώθηκαν στις δημιουργίες του Βαγγέλη Κύρη και του Ανατόλι Γεωργίεφ στην παρούσα μεγάλη έκθεση του Μουσείου Ακρόπολης: αυθεντικές στολές, κυρίως του προπερασμένου αιώνα που διαφύλαξε και διαφυλάττει η αγάπη και το μεράκι ανθρώπων, ιδιαίτερα το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο αλλά και άλλα Μουσεία της χώρας. Στολές ανδρών και γυναικών, στολές που ξεχώριζαν τον κάθε τόπο και φορεσιές που φορούσαν πρόσωπα ιστορικά, ενδύματα -ποιήματα των χεριών ανθρώπων της υφαντικής τέχνης, αυθεντικά κι ατόφια, που στα έργα της έκθεσης συνομιλούν με τα σώματα προσώπων σημερινών, που τα φόρεσαν για να φωτογραφηθούν κι αποτυπώθηκαν με τρόπο μαγικό από το χέρι του καλλιτέχνη φωτογράφου που πάτησε το κουμπί, το κλικ του μαγικού κουτιού της μηχανής του καθόλου τυχαία αλλά σαν αστραπή του ματιού του, που έβλεπε αλλιώτικα από όλους εμάς, χαρίζοντας αθανασία όχι μόνο στα παράγωγα της υφαντικής τέχνης του 19ου αιώνα αλλά απαθανατίζοντάς τα με την ψυχή των προσώπων που «ενεδύθησαν την δύναμίν» και αιχμαλωτίστηκαν για την αιωνιότητα.
Νέα σώματα που ντύθηκαν σε ενδύματα παλιά, μιας παράδοσης όπου το σώμα βυθιζόταν εντός τους. Αυτό άλλωστε σημαίνει εν-δύομαι =βυθίζομαι εντός, κι έδωσαν καινούριο νόημα αποτυπώνοντας την ευαισθησία της ψυχής του καλλιτέχνη Βαγγέλη Κύρη, που φωτογραφίζοντας «ζωγράφιζε» δραματικά, καραβατζικά, το φως και το σκοτάδι της ψυχής των ανθρώπων, των ενδυμάτων και των πτυχώσεων.
Κι αντίθετα από τη συνηθισμένη αποτύπωση επάνω στην επεξεργασμένη ύλη κομμένων δέντρων, δηλαδή στο χαρτί, αυτά απλώθηκαν επάνω στο πανί, στον υλικό φορέα των ίδιων των ενδυμάτων για να' ρθουν τα δάχτυλα υπομονής κι ευαισθησίας του Ανατόλι Γεωργίεφ να κεντήσουν με νήματα και κλωστές ποικίλες, σε υλικά και χρώματα, να κεντήσουν την ευαισθησία των σχημάτων και των μοτίβων και να δώσουν όγκο και πνοή σε λεπτομέρειες ισομοιρασμένες με αναλογία και ευταξία, τόσο... όσο.
Ενδύματα παλαιά, η τέχνη της ύφανσης κι τέχνη της συντήρησης της μνήμης από τη μια κι οι τέχνες της φωτογραφίας και της κεντητικής από την άλλη, ουσιαστικά τέχνες τέσσερις, συνυφάνθηκαν κι οσμώθηκαν σε σύνολο μιας, με τον παρόντα χρόνο να αιωρείται πάνω στον παλιό, ορίζοντας έτσι το τελάρο μέσα στο οποίο αποδίδεται η νέα αυτή τέχνη.»
Νίκος Σταμπολίδης
__________
Μια επιβλητική φωτογράφιση-παρουσίαση από τους καλλιτέχνες, της φωτογραφίας, Βαγγέλη Κύρη, και της κεντητικής, Anatoli Georgiev.
Οι φορεσιές της λαογραφικής συλλογής του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου της Ελλάδας
ξαναφορέθηκαν από πρόσωπα του σήμερα και φωτογραφήθηκαν από τον Βαγγέλη Κύρη. Στην συνέχεια οι φωτογραφίες τυπώθηκαν πάνω σε ύφασμα, ο οποίος λειτούργησε ως καμβάς, πάνω στον οποίο κέντησε με μοναδική μαεστρία ο Anatoli Georgiev. Ένα χρόνο και δύο μήνες κράτησε η φωτογράφηση, δυόμισι χρόνια το κέντημα!
___________
Μουσείο Ακρόπολης, αίθουσα περιοδικών εκθέσεων.
Η έκθεση θα διαρκέσει ως και τις 26 Μαρτίου 2023.

 

Κοντογούνι της Ρόζας Μπότσαρη, αυλή της βασίλισσας Αμαλίας, 19ος αι.
— στην τοποθεσία Μουσείο Ακρόπολης.