Εκπαιδευτικές επισκέψεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Διδακτική Επίσκεψη πραγματοποίησε το σχολείο μας σύμφωνα με το  Άρθρο 4,§1,  της Υ.Α. 20883/ΓΔ4/12-02-2020, ΦΕΚ 456/τ Β΄/13-02-2020 τη Τετάρτη 30.11.2022. Βασιζόμενοι στη θεωρία ότι οι εκπαιδευτικές επισκέψεις εμπλουτίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και λειτουργούν υποστηρικτικά στη βιωματική μάθηση μετά από προτάσεις των διδασκόντων οι μαθητές και μαθήτριες μας επισκέφθηκαν:

Α΄τάξης :  Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας 3 στο Ε.Κ.Π.Α.

Β΄Τάξης : Τakis Foundation

Γ΄ Τάξης : Θέατρο Κάρολος Κουν «ΤΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΛΥΓΕΡΕΣ ΤΟΥ ΚΑΤΩ ΚΟΣΜΟΥ»¹

Κάναμε πράξη τα παραπάνω αφού ελέγξαμε παράλληλα ότι έχουν τηρηθεί όλα τα αναφερόμενα στην Υ.Α. 20883/ΓΔ4/12-02-2020, ΦΕΚ 456/τ Β΄/13-02-2020 για το covid 19 και τις εποχικές ιώσεις και τα λεωφορεία μετακίνησεις τηρούσαν τις απαραίτητες προϋποθέσεις.

 

 

¹ Η Γ΄ Γυμνασίου παρακολούθησε την παράσταση «Το γεφύρι της Άρτας και οι Λυγερές του Κάτω Κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν. Η παράσταση αυτή επιλέχθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Γυμνασίου, εφόσον η πρώτη ενότητα του σχολικού εγχειριδίου περιλαμβάνει αποκλειστικά δημοτικά τραγούδια και, ανάμεσα σ’ αυτά, την παραλογή «Του γιοφυριού της Άρτας».

Οι μαθητές του σχολείου μας, έχοντας προσεγγίσει με τη βοήθεια της διδάσκουσας το κείμενο αυτό κατά τις τελευταίες εβδομάδες μαθημάτων, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια θεατρική απόδοσή του, πλαισιωμένη κι από άλλα δημοτικά τραγούδια, με κοινό θέμα τις  «αδικοθανατισμένες» γυναίκες, όλες εκείνες τις γυναίκες που σκοτώθηκαν άδικα, για λόγους τιμής ή θυσίας. Μέσω της παράστασης, οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τα κείμενα των δημοτικών τραγουδιών που τραγουδήθηκαν ζωντανά στη γνήσια ιδιωματική γλώσσα τους και σε πρωτότυπη μουσική σύνθεση, εμπνευσμένη απ’ τα ακούσματα της δημοτικής μουσικής παράδοσης. Επιπλέον, το θέμα της παραλογής και των υπόλοιπων δημοτικών τραγουδιών συνδέθηκε ευρηματικά με τη σύγχρονη πραγματικότητα και την έξαρση των γυναικοκτονιών τα τελευταία χρόνια.

Η απήχηση που είχε η παράσταση στην πλειοψηφία των μαθητών ήταν εμφανής στις ενδιαφέρουσες απόψεις που εξέφρασαν σχετικά με τη θέση των δύο φύλων στην κοινωνία αλλά και τα πρότυπα και τις προκαταλήψεις που επιβάλλεται να αλλάξουν στην εποχή μας, κατά τη συζήτηση με τους ηθοποιούς, μετά το τέλος της παράστασης. Στις διδακτικές ώρες του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας που ακολούθησαν, οι μαθητές εξέφρασαν αξιοσημείωτες απόψεις, όχι μόνο για το περιεχόμενο και το μήνυμα της παράστασης, αλλά και για τη σκηνοθετική της σύλληψη. Έχοντας μπει και οι ίδιοι στη θέση του σκηνοθέτη, στο πλαίσιο μιας δραστηριότητας του μαθήματος που υλοποιήθηκε σε ομάδες εργασίας, και έχοντας ήδη φανταστεί και περιγράψει τις δικές τους θεατρικές αποδόσεις της συγκεκριμένης παραλογής, είχαν την ευκαιρία να συγκρίνουν τη δική τους σκηνοθετική άποψη μ’ αυτή του σκηνοθέτη και να σχολιάσουν δημιουργικά την παράσταση σε όλα της τα επίπεδα.

K. Kαρούσου (ΠΕ02).

3. Επίσκεψη στο Παλαιοντολογικό Μουσείο Αθηνών 

Στις 30 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη της Α τάξης του 5ου Γυμνασίου Παλαιού Φαλήρου στο Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία μάθησης και ψυχαγωγίας σε ένα από τα καλύτερα Παλαιοντολογικά Μουσεία του κόσμου. Τα Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας ιδρύθηκε το 1835 ως μέρος του Φυσιογραφικού Μουσείου, το οποίο μεταφέρθηκε το 1981 στο σημερινό χώρο του Γεωλογικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 Σκοπός της επίσκεψης ήταν οι μαθητές να γνωρίσουν τους οργανισμούς που έζησαν πριν από 250 εκατομμύρια χρόνια μέχρι και πριν από 4 εκατομμύρια χρόνια, να μάθουν τις συνθήκες περιβάλλοντος που επικρατούσαν κατά την εξέλιξη της ζωής στον πλανήτη, να κατανοήσουν τις γεωλογικές ανακατατάξεις που αποτυπώθηκαν στα γεωλογικά στρώματα μέσω των  κατηγοριών των φυτικών ή ζωικών απολιθωμάτων. Το σημαντικότερο όλων είναι η συνειδητοποίηση  της                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          εξαφάνισης πολλών ειδών στην εξέλιξη της ζωής  λόγω κλιματολογικών και περιβαλλοντικών αλλαγών και η ευαισθητοποίησή τους για τις επιπτώσεις των παραγόντων αυτών στο μέλλον του πλανήτη. Τα αναρίθμητα εκθέματα του Μουσείου είναι συλλογές από Παλαιοντολογικές ανασκαφές πάνω από εκατό χρόνων του Πανεπιστημίου και από δωρεές.  Στην περιήγηση στο Μουσείο οι μαθητές είδαν μεγάλο αριθμό δειγμάτων από ασπόνδυλα, σπονδυλωτά, φυτικά απολιθώματα, θαλάσσια ερπετά, αποτυπώματα σε γεωλογικά στρώματα φυτικών και ζωικών οργανισμών που έζησαν τον  Μεσοζωικό Αιώνα (240-65 εκατομμύρια χρόνια) την εποχή των δεινοσαύρων. Εντυπωσιακή είναι η συλλογή από  απολιθώματα πιθήκων, καμηλοπαρδάλεων, νάνων ελεφάντων και ρινόκερων, ίππων, κ.α.  που βρέθηκαν σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Πικέρμι, Χίος, Τήλος, Εύβοια, Θεσσαλία, Ρόδος κ.α.), επίσης οργανισμοί που έζησαν στον Καινοζωικό Αιώνα (65-1.5 εκατομμύρια χρόνια). Πολλά δείγματα είναι αυθεντικά απολιθώματα αλλά υπάρχει μεγάλος αριθμός αντιγράφων που είναι εξαιρετικά εντυπωσιακά π.χ. σκελετός προβοσκιδοειδούς, τεράστια χελώνα κ.α..

  Στο τέλος της ξενάγησης οι μαθητές είχαν μια διαδραστική εμπειρία, οι οποίοι σε ρόλο μελλοντικών παλαιοντολόγων πήραν μέρος σε μια εικονική ανασκαφή. Χρησιμοποιώντας πινέλα προσπάθησαν να ανακαλύψουν παλαιοντολογικά απολιθώματα σε ειδική κατασκευή με άμμο όπου υπήρχαν θαμμένα αντικείμενα τύπου «παλαιοντολογικά ευρήματα». Στη συνέχεια και υπό την καθοδήγηση  συνοδού του Μουσείου τα δείγματα συλλέχθηκαν, ταξινομήθηκαν και συνδυάστηκαν ώστε τελικά αποκαλυφθεί το παλαιολιθικό εύρημα π.χ. ένας χαυλιόδοντας. Στη συνέχεια οι μαθητές οδηγήθηκαν σε άλλο χώρο του Μουσείου όπου ο κάθε μαθητής κατασκεύασε μόνος του το δικό του αντίγραφο απολιθώματος ενός ασπόνδυλου χρησιμοποιώντας πηλό για εκμαγείο και γύψο για την δημιουργία αντιγράφου. Φεύγοντας από το Μουσείο ο κάθε μαθητής πήρε μαζί του το δικό του αντίγραφο που δημιούργησε.

Η επίσκεψη στο Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών ήταν επιστημονικά και εκπαιδευτικά ολοκληρωμένη και άκρως διασκεδαστική και δημιουργική για τους μαθητές. 

Ανδρεαδάκη Φ. (ΠΕ04.04)