Ολοκληρώθηκε σήμερα 05.04.2022 άλλος ένας περίπατος στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για όλες/ους τις μαθήτριες/ές μας. Ο εξαίρετος καιρός λειτούργησε εποικοδμητικά για την απόλαυση των δομών στο κέντρο αυτό, τις αθλοπαιδιές στο ΔΑΚ Καλλιθέας αλλά και την έκθεση του εμβληματικού έργου με τίτλο «Maman» της Γαλλίδας γλύπτριας, Λουίζ Ζοζεφίν Μπουρζουά.

Πρόκειται για μια τεράστια μαύρη αράχνη, με λεπτά, αρθρωτά πόδια, η οποία προκαλεί δέος, αλλά και φόβο. Αποτελεί το πιο γνωστό έργο της Μπουρζουά και δημιουργήθηκε το 2000, ως πρώτη ανάθεση για το Turbine Hall της Tate Modern, ενώ στη συνέχεια χυτεύθηκε σε μπρούτζο, χάλυβα και μάρμαρο. Η τέχνη της Γαλλίδας γλύπτριας, η οποία έζησε από το 1911 μέχρι και το 2010, ήταν έντονα επηρεασμένη από τα παιδικά της χρόνια, αλλά και τη σχέση της με τουςγονείςτης. Όπως έχει δηλώσει η ίδια δημιουργός, το «Maman» συμβολίζει τημητέρατης, η οποία ύφαινε και αποκαθιστούσε ταπισερί. Έχοντας δέκα μαρμάρινα αυγά στην κοιλιά-κλωβό της, το γλυπτό υποδηλώνει τη μητρική προστασία, ωστόσο, με τα γιγάντια πόδια του θα μπορούσε να υποδηλώνει και την παγίδευση.

Οι αράχνες πάντα αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για τη Μπουρζουά. Μπορεί το Maman να αποτελεί γλυπτό που την έκανε διάσημη παγκοσμίως, όμως, είχε ξεκινήσει τα πρώτα της σχέδια μεαράχνεςαπό τα τέλη της δεκαετίας του 1940 και τα συνέχισε για πάνω από 50 χρόνια. Μάλιστα, κατάφερε σε ηλικία 71 ετών να γίνει η πρώτη γυναίκα γλύπτρια της οποίας αναδρομική έκθεση φιλοξενήθηκε στο ΜοΜΑτο 1982.

 

Τα τελευταία χρόνια το Maman έχει φιλοξενηθεί σε διάφορα Μουσεία και πλατείεςτου κόσμου, όπως η Rockefeller Center Plaza της Νέας Υόρκης, το Hermitage της Αγίας Πετρούπολης, η Place Neuve της Γενεύης, αλλά και το Mori Art Museum του Τόκιο. Πλέον το βλέπουμε και στα μέρημας.